Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

torsdag 25 mars 2010

På plats i Gambia

Av: Karin Wikström

”Ah, Sverige – hur är läget?”, säger mannen i den lilla matbutiken.

Jag har precis landat i Gambia och utforskar omgivningarna. Ökenvinden harmattan färgar allt med ett rött damm och vinden är nästan kylig.

Senare får jag berättat för mig att Sverige var det första land som började med storskalig turism till Gambia. Och även om jag ännu inte sett några skyltar eller menyer skrivna på svenska, så verkar var och varannan person kunna prata lite svenska. De flesta dessutom med en märklig stockholmsdialekt!

Imorgon ska jag träffa personalen på Barnfondens samarbetsorganisation ChildFund Gambias huvudkontor. Förutom stödet till fadderbarnen och fadderprojekten arbetar vi, tillsammans med ChildFund Gambia och svenska Posten, med ett brevväxlingsprojekt som pågått i snart tre år. Jag var i Gambia när projektet precis hade startat, och det ska bli spännande att höra om utvecklingen av projektet och att få träffa alla som arbetar med det igen!

Inga kommentarer: