Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

tisdag 2 mars 2010

Body Mapping- något att lämna efter sig till sina barn

Av: Cecilia Schön

Idag har Lena Endre och jag besökt Chainda, ett fadderprojekt 45 km öster om Lusaka. Där mötte vi Joyse och hennes make Nicholas. De ingår båda i Candles of Hope, en självhjälpsgrupp för människor som drabbats av hiv/aids.

När vi träffar dem målar de sin egen Body Map – en slags minnestavla över sitt liv och något att lämna efter sig till sina barn när man inte längre finns kvar i livet. Joyse målar sig själv ljusblå med hiv-viruset som röda ilskna jordnötter ringlande runt i hela kroppen. Bakom Joyse finns en varm grön skuggvarelse, den symboliserar alla de som stödjer henne. Jag läser namnen på hennes barn, man och vänner. I ett litet hörn kan jag också läsa ChildFund.


Det är en fantastisk målning!

Joyse berättar för Lena och mig att hon själv fick veta att hon var hiv-positiv för ungefär åtta år sedan. Då var hennes tvillingpojkar nyfödda och hennes man hade redan varit sjuk ett tag och de bestämde sig för att flytta tillbaka till hembyn.

Jag frågar Joyse och Nicholas vad Candles of Hope har betytt för dem. Nicholas berättar att tillsammans försöker hitta nya sätt till försörjning och nämner kycklinguppfödning, biodling och grönsaksodling som några exempel. Men viktigast är kanske det stöd som medlemmarna i gruppen ger varandra.

I bilen tillbaka till Lusaka tänker både Lena och jag på Joyse och Nicholas. Så stolta och så starka och så positiva.

Inga kommentarer: