Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

torsdag 25 mars 2010

Filmvisning om malaria

Text: Martina Hibell


I en fullsmockad skolsal i Sélingué är en tv med video uppställd på katedern. Ett hundratal ungdomar trängs i skolbänkarna och det starka ljuset tränger in från de öppna fönsterluckorna. Vi är alla samlade för att titta på den video som spelats in för malariaprojektet, och det är förväntansfulla ögon från många håll i lokalen, inte minst mina. Filmen är på bambara så jag förstår inte så mycket om vad som sägs, men budskapen går ändå fram. Det är många skratt bland både unga och gamla och även om filmen är bortåt 30 minuter lång verkar intresset hållas uppe. Nyfikna åskådare strömmar till och fyller fönstren och dörröppningen, några yngre barn kommer in och sätter sig på golvet för att se bättre.

Efter filmvisningen förtydligar Dr Diarra vissa delar av budskapet i filmen. Det hålls även en frågestund där ungdomarna får ställa frågor. Frågor som rör malaria kopplat till graviditet och missfall tas upp, och det är ett stort intresse i varför det bara är honmyggor som kan ge malaria och inte hanar. Vad är det egentligen för skillnad på honorna och hanarna, undrar många.

När sessionen är slut får jag möjlighet att prata lite mer med Mady, 18 år och Alima, 16 år. Det tycker att videon är ett bra sätt att lära sig om malaria, och den gör det lätt för dem att förstå. Mady tycker att den borde visas mer så att alla i området kan få lära sig

- Mina föräldrar tror inte på mig när jag kommer hem och berättar vad jag lärt mig, säger han och fortsätter.

- Hela familjen måste kämpa tillsammans för att vi ska minska malaria i området.

Malariamyggan är aktiv när det är mörkt, och därför visar filmen att det är väldigt viktigt att sova under impregnerade myggnät. Alima säger att hon inte brukar sova under myggnät eftersom hon känner sig instängd.
- Men om jag var gravid skulle jag sova under myggnät, inte för min skull utan för barnets, tillägger hon.

Genom de frågor som kom upp under sessionen, och genom mitt samtal med Alima och Mady, känner jag tydligt hur viktigt det är att arbeta med beteendeförändring, precis som vi gör i vårt marlariaprojekt. Vi kommer att stärka upp våra aktiviteter inom detta, så att en förändring kan bli långvarig och föras mellan generationer.

Jag instämmer med Mady, hela familjen måste kämpa tillsammans.

Inga kommentarer: