Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

fredag 5 mars 2010

Ett möte med Martas som fått getter genom Barnfondens gåvokatalog

Av: Cecilia Schön

Ett sätt att hjälpa fadderbarn och andra barn i ett fadderprojekt är att stödja deras föräldrar så att de får en inkomst.

I Kabweza i södra Zambia har en kvinnogrupp fått hjälp med att starta getuppfödning. Varje kvinna i gruppen har – genom Barnfondens gåvokatalog – fått fyra getter till sitt hushåll. Getter som blir mat till barnen eller som säljs och ger familjerna en inkomst som kan användas till skolavgifter, skolmaterial och mycket annat som behövs.


Martas Matilila är en av alla kvinnor som fått getter. Getterna delades ut genom Barnfondens samarbetsorganisation ChildFund Zambia. Jag får följa med hem till henne och hon visar stolt sina getter och getternas hus för mig

- Det är ChildFund som lärt mig hur jag ska bygga gethuset, berättar hon och det är också ChildFund som lärt mig hur jag ska ta hand om mina getter.

Martas bor med sin dotter och dotterns fem barn. Tillsammans tar de också hand om en annan dotters två barn – dottern dog för några år sedan i aids. Hemmet ser inte ut som ett hem som vi är vana vid. De stora barnen sover i ett hus och de mindre barnen sover med sin mamma och mormor i ett annat litet hus. Ett runt litet lerhus fungerar som ett kök och mitt på gården finns ”vardagsrummet” – det är ett halmtak där man samlas på kvällarna och äter middag och umgås. Vad det måste vara mörkt här på kvällarna tänker jag. Utan elektricitet mitt ute på landsbygden med närmaste granne långtifrån.


Getterna som Martas fått kommer inte bara henne och hennes familj till del. När getterna får killingar har det bestämts att de ska lämnas vidare till en annan familj i området. På så vis kommer så småningom alla kvinnor i gruppen att ha fått getter.

Jag frågar Martas vad getterna betyder för henne. Hon funderar lite innan hon svarar.
- Att vi har fått getterna betyder jättemycket för barnen. Jag hoppas att alla barnen ska kunna gå kvar i skolan nu när vi fått getterna.


Inga kommentarer: