Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

onsdag 23 mars 2011

Starka möten med starka kvinnor

Av: Ulrika Wedin

I dag har jag träffat några av de kvinnor som deltagit i ett projekt för att stärka kvinnor som Barnfonden, med medel från Radiohjälpen, arbetat med under 2010. Projektet, som vi genomfört tillsammans med den lokala organisationen ASDAP, har kombinerat träning i ledarskap med familjeplanering och mikrokrediter.


Det kanske låter som ett spretigt projekt, men allt hänger ihop. För att kvinnor ska ha tid att ägna sig åt lokal politik behöver de få bättre möjlighet att tjäna pengar, annars måste de lägga all sin tid på att försörja familjen. Och att få färre barn, med större mellanrum mellan betyder både friskare kvinnor och barn, och mer tid att ägna åt politik. Dessutom innebär färre barn att familjen får en bättre ekonomisk situation. Att kvinnorna får en egen inkomst ger dem också större makt i familjen. Ökad inkomst gör också att kvinnorna har råd att prioritera att köpa preventivmedel. Och preventivmedel ger färre barn och… ja, det hänger som ni kan se ihop på många sätt.

Det blev starka möten. Jag träffade bland annat Mineta, som numera är ordförande i regionens association för risförsäljning och som tack vare ledarskapträningen inte längre har några problem att göra sin röst hörd bland alla männen. Om två veckor ska hon delta i ett stort möte om den framtida utvecklingen i regionen. ”Jag kanske inte kan skriva, men jag kan väldigt mycket annat” sa hon med stolthet i rösten.

Men den som gör starkast intryck på mig är Oumou. Trots att hon fick en liten bebis för bara två veckor sedan kommer hon och deltar i mötet. Under hela sin graviditet har hon varit engagerad i projektet. Trots att hon bara är 30 år har hon redan hunnit föda sex barn. Men två av dem överlevde inte utan dog sent i graviditeten. ”Tack vare mikrokrediten från projektet har jag haft råd att gå på regelbundna kontroller och ta medicin mot malaria under graviditeten och nu har jag fått ett friskt barn”, säger hon och ler kärleksfullt mot sin bebis. ”Dessutom vet jag nu hur jag ska skydda mig så att jag inte blir gravid igen”, tillägger hon.

Inga kommentarer: