Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

måndag 21 mars 2011

Att bo i Selingué

Av: Ulrika Wedin

Även om Selingué är en stad med nästan 30,000 invånare känns det mer som att bo i en stor by. Bebyggelsen består av murade sandfärgade envåningshus och förutom den asfalterade huvudvägen är det bara grusvägar. Det finns gott om getter överallt och även en del kor och åsnor.

De tidigare gångerna jag varit i Mali har jag besökt fadderprojekt som legat närmare huvudstaden Bamako och därför bott på hotell där. Det är därför annorlunda och trevligt att bo i ett hus i Selingué med Maiga, Moussa och Keita.

Huset vi bor i

Varje dag bjuds jag på det traditionella maliska teet som är mycket start och beskt. Minst en gång om dagen passar jag även på att äta aloco, som är friterad matbanan, och en av mina favoriträtter. Ibland med gröna bönor till. På restaurangen tycker de jag är lite konstig som inte äter kött, utan brukar kombinera olika ”tillbehör” till en huvudrätt. I går kväll när jag beställde ris frågade servitören om jag kanske ville ha pommes frites till och tyckte det var mycket lustigt.

Inga kommentarer: