Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

fredag 18 mars 2011

Möten på landskontoret i Bamako

Av: Ulrika Wedin

Sov tungt hela natten, och hade inte besök av några myggor. Jag har tidigare bott på tre olika hotell i Bamako och hotellfrukosten är alltid densamma: nescafé/citronte, söt yoghurt, vitt bröd, croissant och kokt ägg eller omelett. Jag försökte äta så mycket som möjligt eftersom jag vet att det ibland kan dröja till klockan två-tre innan det blir lunch. Eftersom schemat är intensivt har jag alltid med mig en påse med nötter och torkad fukt som reservenergi.

Kom till landskontoret vid åttatiden och sedan var dagen fylld av möten och diskussioner. Det var så roligt att träffa alla på kontoret igen. Jag var inte tillbaka på hotellet förrän klockan var nästan åtta på kvällen, men då hade jag också tillbringat en och en halv timme på banken för att få lösa in en check. Hemma kan jag bli irriterad när saker tar lång tid, men när jag reser kan jag som tur är koppla på en accepterande inställning och bara gilla läget.

I kväll kom Malis fotbollslandslag till hotellets restaurang. Hela laget åt mycket stora portioner med kyckling och spagetti till kvällsmat. Själv trodde jag att jag beställde spagetti med tomatsås. Tyckte såsen var väldigt tunn och när jag fick notan visade det sig att jag beställt spagetti och tomatsoppa. Får nog jobba på franskan…

I morgon åker jag tillsammans med Moussa, från vår samarbetsorganisation BØRNEfonden, konsulten Maiga (i går skrev jag Mohamed, men det var tydligen hans mellannamn) och chauffören Keita till Selingué för att påbörja utvärderingen av malariaprojektet. Ska bli spännande!

Inga kommentarer: