Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

torsdag 24 mars 2011

Nyttan av utvärderingar

Av: Ulrika Wedin

Jag ringer hem för att prata med familjen. Min äldsta dotter, som snart ska fylla 8 år, frågar vad jag egentligen gör i Afrika eftersom jag är borta så väldigt länge. Jag berättar att jag pratar med folk, gör intervjuer och besöker byar. ”Men gör du inget för att hjälpa dem så de får det bättre?!” frågar hon med bestört förvåning. "Jo, vi har ju redan gjort olika saker för att folk inte ska bli sjuka lika ofta och nu är jag här för att undersöka så att det vi har gjort verkligen har gjort nytta", försöker jag förklara. ”Jaha” säger hon fundersamt och tillägger ”Ja, för annars vet jag inte om man kan kalla det att arbeta.”

Och visst ligger det något i hennes fråga. Ska vi verkligen lägga energi, tid och pengar på att göra något som inte ser ut att göra någon nytta för människor?

Men så enkelt är det såklart inte. Vi måste ju ta reda på att vi verkligen gör rätt saker, att det vi gör har den effekt vi förväntar oss. För att vi ska kunna förbättra våra insatser så att de får ännu bättre effekt är utvärderingarna viktiga.

Inga kommentarer: