Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

lördag 19 mars 2011

Eget hus

Av: Ulrika Wedin

När vi kom till Selingué upptäckte vi att något gått fel med vår hotellbokning och det fanns inga rum lediga. På grund av att det just nu är tre konferenser i området var allt fullbokat. Men till slut fick vi tag på ett hus, med tre sovrum och ett stort vardagsrum där vi kan sitta på kvällarna och tillsammans gå igenom dagens arbete och förbereda morgondagen. Trots att vi har en egen vakt dygnet runt lyckades Maiga och Moussa förhandla så det blev billigare än att bo på hotell. I mitt rum finns både AC, fläkt OCH myggnät. Så jag är nöjd!

Det gäller alltid att hitta en balans mellan pris och säkerhet. Jag vill bo billigt, men samtidigt måste det både vara säkert och så pass god standard att man inte riskerar att bli sjuk eller ligger sömnlös. Det är viktigt att hålla sig frisk så att man orkar med det fullspäckade schemat på dagarna och får ut så mycket som möjligt av besöket. Jag brukar lyssna på den lokala personalen. Det är de som känner till situationen i området. Men om jag får två alternativ så väljer jag alltid det billigaste.

Detsamma gäller bilar. Vi åker i en jeep från landskontoret. När jag var yngre och reste runt på egen hand kunde jag tycka att det såg vräkigt ut med biståndsarbetarna som kom i sina fina bilar. Men idag vet jag att det är nödvändigt att ha en bil som det går att köra på dåliga vägar med och som inte går sönder hela tiden. Så är det egentligen med allt hos Barnfonden. Vi ska hålla kostnaderna nere, men inte till en gräns där det påverkar kvaliteten på arbetet!

Inga kommentarer: