Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

måndag 2 mars 2009

Mali - en speciell upplevelse

Av Martina Hibell
Vi landade tryggt och säkert på söndagsnatten i ett mörkt och varmt Bamako, Malis huvudstad. Vi är tre från Barnfonden som rest tillsammans, men målen med våra resor skiljer sig. Jag, Martina, ska som ny på Barnfonden besöka och lära mig mer om våra fadderprojekt, men även jobba med planeringen av det nya malariaprojekt som Barnfonden ska driva i Mali. Cecilia är här tillsammans med Barnfondens styrelsemedlem Lena Endre för att Lena ska lära sig mer om hur våra fadderskap fungerar i praktiken. Något som givetvis är en förutsättning för att kunna leda Barnfondens verksamhet. Tanken är att också dokumentera resan för att på ett enkelt sätt kunna förklara för faddrar och andra intresserade hur Barnfondens verksamhet fungerar.

Att landa i Mali var för mig en speciell upplevelse. Jag hade föreställt mig att det skulle vara mycket folk, mycket och galen trafik, varmt. Det som är så spännande är att det är precis som jag väntat, men samtidigt helt oväntat. Även om mina förställningar i sak stämmer, så hade jag aldrig kunnat föreställa mig känslan av att vara här. Bekant, men samtidigt helt obekant och nytt. Det finns bara ett sätt att sammanfatta det, en speciell upplevelse.

Den första dagen har varit full av intressanta möten, nya smaker och dofter samt fantastiska kvinnor och män i färgsprakande kläder. Värmen är intensiv men inte besvärande och myggen håller sig ganska stilla. Jag ska vara här i totalt 11 dagar men det känns redan som att tiden kommer att flyga förbi. Även om jag tids nog ska resa härifrån med mycket nytt i bagaget, vet jag att det finns så otroligt mycket mer att se och lära inom våra fadderprojekt och av dem som lever och arbetar här.

I morgon forstätter de möten som startade idag och jag ser fram emot ytterligare en intensiv och givande dag. Det är snart dags att krypa till kojs. Air condition surrar i taket, en ensam mygga söker sig till ljuset från en blomformad sänglampa, och min första dag i Afrika har nått sitt slut.

Inga kommentarer: