Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

måndag 9 mars 2009

Internationella kvinnodagen i Bamako

Av Martina Hibell
Igår, 8e mars, var det internationella kvinnodagen. Hela helgen har man kunnat se kvinnor iklädda det speciella lilla tyget som hedrar denna dag. Även jag bar det i form av en stor klänning. Igår eftermiddag var jag på den stora manifestationen som ägde rum på en fotbollsarena här i Bamako. Det var fullt med kvinnor, alla i samma färger, och en del män. Det var nära att jag erkände mig besegrad redan innan det började eftersom det var som att sitta i en bastu och vänta i nästan två timmar. Innan jag gick dit hade jag fått intrycket att det skulle vara som en stor fest med sång, musik och dans. Så var det tyvärr inte och det blev inget dansande. Det var dock intressant att se hur det gick till och vilka teman som togs upp. Det var många plakat för kampen mot HIV och Aids, men också för ökat kvinnligt deltagande inom den socioekonomiska sektorn och för ökad jämställdhet. Det var även en hel del idrottslag som visade upp duktiga kvinnliga atleter. Sporter som fotboll och handboll var representerade, men även boxning. Jag fick intrycket att man ville visa upp kvinnors olika roller, och att aktiviteter och yrken som anses typiska för män även utförs av kvinnor, och att de är duktiga på det. Något som inte är så självklart i ett samhälle där mäns och kvinnors roller är väldigt tydligt separerade.

Inga kommentarer: