Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

fredag 6 februari 2009

Kedija vill bli ingenjör - och jag tvekar inte på att hon kommer att lyckas

Av Ulrika Wedin
Nu är jag tillbaka på Barnfondens kontor i Malmö efter tio intensiva dagar i Etiopien. Trots att jag arbetat för Barnfonden i några år finns det alltid mer att lära sig och förstå. Möten med barn, familjer och personal är så inspirerande och får mig att inse hur viktigt Barnfondens arbete är och hur betydelsefullt det stöd våra faddrar ger är.

Från den här resan tar jag framför allt med mig det starka mötet med ungdomsrepresentanterna från byarna Buee och Aynage. De har fått stöd genom fadderprojektet sedan de var barn och nu när de själva börjar närma sig vuxen ålder är de engagerade både i sin egen och sin bys utveckling. De ser hoppfullt på framtiden och satsar på att få så höga betyg att de kan läsa vidare vid universitet. Belay vill bli journalist, Huluagersh läkare, Mubarik jurist och Kedija ingenjör. Och när jag ser beslutsamheten i deras ögon tvekar jag inte en sekund på att de kommer att uppnå sina drömmar.

Inga kommentarer: