Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

tisdag 3 februari 2009

Hitta roten till problemen

Av Ulrika Wedin
Idag fortsatte Barnfondens samarbetsorganisation CCF Ethiopia utbildningen i hur man kan göra familjerna mer delaktiga i projektens arbete. Deltagarna fick bland annat skapa så kallade problemträd där de försökte hitta rötterna till problem som brist på rent vatten, undernäring och brist på respekt för barns rättigheter. Det blev mycket diskussioner kring vad som egentligen är orsak och verkan. Syftet med att göra ett problemträd är att genom att ta reda på vad som är grundproblemet behandla själva orsaken och inte bara symtomen.

Deltagarna är mycket nyfikna på Sverige och under pauserna har jag fått svara på frågor om allt från antal barn per kvinna i Sverige till barnadödlighet till utbildningssystem, andel av Sveriges yta som är täckt av skog och våra huvudsakliga exportvaror. Hoppas jag lyckats ge hyfsat korrekta svar...

När utbildningen avslutades vid fyra åkte jag tillbaka till Aynage där jag bland annat fick träffa Mefisa Bamud, som är medlem i Aynages föräldrakommitté och dessutom är ordförande i den lokala vattenkommittén som ansvarar för en brunn som CCF har finansierat. Genom att ta ut en liten avgift för vattnet (ca 4 öre för 25 liter vatten) finansieras underhåll och reparationer av brunnen och man är inte behov av stöd utifrån för att sköta brunnen.

Innan brunnen borrades hämta familjerna i området vatten i en flod som låg en timmes gångväg bort. Det innebar att barnen fick lägga tid på att hämta vatten istället för att gå i skolan. Dessutom var vattnet inte rent och barnen blev sjuka. Olika diarrésjukdomar är en den huvudsakliga dödsorsaken för barn under fem år i många områden.

Mefisa berättade att fadderprojektet också arbetat mycket med att öka antalet flickor som går i skolan. Idag utgör flickorna i områdets skola 47 procent av eleverna, men Mefisa hoppas att de snart ska vara lika många som pojkarna.

”Det har redan skett många förändringar och jag förväntar mig fler förändringar i framtiden. Att flickor ska vara lika utbildade som pojkarna och ha samma möjlighet att få jobb och försörja sig. Så att de kan ta hand om sig själva.”

Inga kommentarer: