Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

måndag 2 februari 2009

Utbildning på många sätt

Jag började dagen med ett besök vid Aynage fadderprojekt som ligger cirka tio minuter från Butajera. Tyvärr var min dag för besök lite olyckligt vald eftersom eleverna var upptagna med terminsproven och förskolorna var stängda. Efter proven får eleverna en vecka ledigt för att lärarna ska kunna rätta proven och förskolorna stänger redan några dagar innan lovet börjar.

Men jag fick möjlighet att besöka projektkontoret där Aynages projektkoordinator berättade mer om verksamheten och visade foton från en mängd olika aktiviteter. Eftersom området är mycket beroende av jordbruk arbetar man med många jordbruksprojekt, men också förskola, skola och hälsa har hög prioritet.

Jag fick också besöka skolan som har över 1000 elever. Klassrummen var uppdelade i flera olika byggnader som har finansierats i ett samarbete mellan byborna, lokala myndigheter och AusAid (Australiens motsvarighet till Sida). CCF Ethiopia har byggt skolbibliotekten och utbildar lärarna i barnvänliga undervisningsmetoder som ska göra barnen mer delaktiga.

Eftersom jag inte ville störa eleverna under provskrivningen gick jag inte in i något klassrum, men en grupp mycket glada elever som redan vara klara med proven samlades runt mig och berättade att proven varit medelsvåra och att de nu såg fram emot några dagars ledighet.

Väl tillbaka i Butajera fortsatte CCF Ethiopias utbildning i olika metoder för att göra familjerna vid fadderprojekten mer delaktiga. Kursdeltagarna var mycket engagerade i en gruppövning där de på kartor skulle rita ut t ex skolor, ställen att hämta vatten, skog, jordbruksmark mm i en viss by. Det blir ett sätt att kartlägga vad som finns i området och också att se vad som saknas.

Under eftermiddagen fick jag tillfälle att intervjua representanterna från de lokala ungdomsforumen och de berättade om vad de gör och varför de valt att engagera sig.

”Jag vill vara med och skapa förändring, och att jag och mina systrar och bröder ska lära oss om vår omgivning och om resten av världen. Vi unga har våra egna rättigheter och eget ansvar. Om vi vet det kan inget stoppa oss!” sa 19-årige Belay Getu.

”För mig är en av de viktigast frågorna att arbeta mot diskriminering av flickor och kvinnor. Jag vill att kvinnor ska var utbildade och starka. Kvinnors deltagande är grundläggande för att det här landet ska utvecklas” sa 19-åriga Huluagersh Assefa.

Inga kommentarer: