Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

fredag 22 april 2011

Snart på väg mot Indien och Rajasthan

Av: Ulrika Wedin, programchef på Barnfonden.

På söndag åker jag till Udaipur i delstaten Rajasthan i norra Indien för att bland annat besöka fadderprojektet Alert. Nästan 1100 av Barnfondens faddrar stödjer barn och familjer just i det här fadderprojektet.

I området har det precis gjorts en stor undersökning där framför allt barn och unga, men också föräldrar och andra boende i området, har fått berätta om sin livssituation och vilka förändringar de tror är nödvändiga för att barn och unga ska få det bättre. Också lokala myndigheter och olika aktörer som arbetar med fattigdomsbekämpning har gett sin syn.

Med stöd av den här undersökningen kommer projektpersonalen att ta fram planer för arbetet de kommande två åren. Undersökningen har precis avslutats och en av anledningarna till att jag åker till Indien är att vara med och diskutera resultatet av undersökningen och hur vi från Barnfondens sida kan vara med och stötta arbetet på bästa sätt.

Förutom allt det arbete som görs med fadderbidragen stödjer Barnfonden också ett särskilt projekt för att bekämpa tuberkulos och ett projekt för att öka antalet barn som börjar i skolan och minska antalet avhopp. Dessa ska jag besöka och jag kommer såklart även att träffa barn och familjer.

Jag har inte varit i Indien sedan 1997 då en tre veckor lång resa från Calcutta till Delhi blev mitt första omtumlande möte med ett land utanför Europa. Så det ska verkligen bli spännande att komma tillbaka!

Ställ jättegärna frågor genom kommentarsfältet så ska jag göra mitt bästa för att besvara dem. Jag kommer tyvärr inte kunna svara på frågor om enskilda fadderbarn, men kanske undrar du något om fadderprojektet eller bara allmänt om situationen i Rajasthan.

Mitt nästa inlägg kommer förhoppningsvis på måndag när jag är på plats i Udaipur!

Inga kommentarer: