Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

tisdag 27 januari 2009

Teater och farväl!

Av Cecilia Schubert
Under ett av mina projektbesök i Uganda fick jag tillfället att se en av volontärgrupperna inom CCF uppträda. Det var en grupp ungdomar som genom teater tog upp några av de vanligaste problemen som unga möter i landet. Framförallt förekommer “sugardaddy-fenomenet" nästan överrallt. En sugerdaddy är en man som utnyttjar unga, fattiga flickor som i utbyte får pengar eller saker. Men om flickorna blir gravida, smittas med någon sjukdom eller får andra bekymmer så sticker männen illa kvickt, oftast till sina fruar. Även sugarmammies finns, och innefattar då gamla kvinnor som utnyttjar unga pojkar. Teaterpjäsen visade hur en rik affärsinnehavare utnyttjade sina anställda, en efter en, och när flickorna blev gravida, eller utkastade från hemmet för att hon haft en romans med en man, avskedade han dem utan att ta sitt ansvar. Killen som spelade affärsinnehavaren var otroligt övertygande och riktigt lysande och han fick hela publiken att skratta, även om det var allvarliga ämnen de tog upp. Gruppen åker runt och har förestallningar på skolor och för andra ungdomar. CCF menar att unga tar in budskap riktade till dem lättare om det kommer från någon i deras egen ålder, vilket jag helt håller med om. Man kan lättare relatera då och det känns inte som att vuxna håller fram pekpinnen mot en. Det är inte bara CCF som arbetar mot detta “fenomen”. Runt om i landet ser man flera olika billboards, informationstavlor, med detta budskap – att stoppa sugardaddies (och sugarmammies likaså!). En vanligt förekommande billboard har meddelandet - precis under bilden av en gammal man - som lyder: Skulle du vilja att denna man var med din dotter? Nej? Varför är du då med hans? Slutsatsen är att rika män och kvinnor utnyttjar unga, naiva och fattiga ungdomar, det är inte förhållanden på lika villkor. CCF, tillsammans med resten av landet, försöker få fram budskapet att utbildning är viktigast, pengar och ägodelar har ingen betydelse om det kommer med förbehåll!

Nu måste jag tacka för mig. Det har varit en fantastisk resa, och CCF har bjudit på många nya och intressanta upplevelser som jag kommer att bära med mig. Att resa är den bästa utbildningen och jag uppmanar verkligen alla som har möjlighet att åtminstone en gång åka till ett fattigare land, kanske för att hälsa på sitt fadderbarn! För att få en bättre förståelse för de fattigas situation och problemen som finns dessa länder men samtidigt få uppleva något helt fantastiskt. Tack till Barnfonden som jag nu ska återvända till, och framförallt CCF Kenya och Uganda som varit väldigt hjälpsamma och tillmötesgående. Det är aldrig roligt att avsluta en resa men nu är det faktiskt dax. Men jag har redan planerat min nästa resa så det är helt okej ;)

Inga kommentarer: