Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

torsdag 15 januari 2009

Bbiinda Family Helper project

Nu är jag i Kampala. Uganda är lika grönt och vackert som på bilderna jag sett, dock är Kampala en annan historia, med bilar, trafikproblem och avgaser, men sen å andra sidan vilken huvudstad är inte det? Vägarna här ska även vara de sämsta i Afrika och jag kan inte annat än att hålla med, väggroparna är decimeter djupa. Jag har därfor ont i hela kroppen efter att ha hoppat upp och ned i mitt säte och mitt huvud har knockats av biltaket ett otal gånger. Min förare däremot tycker jag är jätterolig underhållning då jag slängs hit och dit. Kul att man kan roa någon ;)
Igår var jag och besökte Bbiinda Family Helper projektet som hjälper barn i Kampalas slumområden. Precis som slummen i Nairobi bjuder fattigdom i staden på andra typer av problem än på landsbygden. Brist på rent vatten, dåliga möjligheter att uppratthålla bra hygien och de sjukdomar som åtföljer, är några av de största problemen berättade personalen från CCF Uganda för mig då vi promenerade runt. Hiv/Aids är även ett stort problem i landet precis som i Kenya och efter några positiva år av en nedatgående trend är siffrorna på väg upp igen, dessvärre. Brist på rent vatten och hygien snabbar tyvärr även på sjukdomsförloppet. Ett sätt som CCF Uganda försöker förbättra förhållandena i slummen på har varit att bygga Early Childhood Center och ett av dessa fick jag besöka. Hit kan mammor ta sina yngsta barn några dagar i veckan. Barnen hade en fin lekplats, gungor, cyklar och massa andra leksaker att leka med under tiden. Centret fungerar lite som ett slags dagis. Barnen vägs och mäts även regelbundet så att personalen kan hålla koll på deras utveckling. Detta möjliggor för mammorna att komma iväg och jobba och hushållen kan därmed få två inkomster. Mammorna kan även få grundläggande utbildning på centret, såsom att räkna, läsa och skriva. Möjligheten att kunna räkna för dessa kvinnor är livsviktig då de oftast säljer varor i stan, och måste ge tillbaka rätt växel. Många har även genom denna utbildning möjligheten kunna gå vidare till högre skolinstanser, vilket var roligt att höra.
The Early Childhood Center fungerar aven som en mötesplats for unga mödrar och som en informationscentral. CCF Uganda utbildar unga mödrar i barnavård och ger information om hur Hiv/Aids inte behöver smitta vid födseln till det nyfödda barnet, även om mamman är smittad. Det finns sätt att undvika denna överföring, och barnet kan födas friskt, men det är det få som vet, tyvärr, vilket också siffrorna berättar. 21% av alla nya HIV-infektioner i Uganda sker mellan mamma och barn. Vad som gör detta än mer sorgligt är att dessa barn inte lever tills de blir mer än 2 år gamla om de inte får mediciner i tid, och eftersom många inte testar sig får de inte heller reda på barnets status. Om de får behandling kan de leva tills de blir 15-20 år. Dock finns det en tendens att inte skicka dessa barn till skolan eller satsa på dem, då de ända ska dö - "Varför slösa pengar på någon som inte har någon framtid". Argumentet är chockerande men inte desto mindre verkligt. CCF Uganda arbetar dels med att förhindra att mammor smittar sina barn, och dels med att försöka få människorna att första att dessa barn har rätt att få gå i skolan och leva ett normalt liv. CCFs arbete har aldrig varit sa viktigt som i just denna fråga.

Inga kommentarer: