Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

torsdag 11 november 2010

Starka kvinnor


Av: Annikki Schaeferdiek

De starka kvinnorna jag lovade skriva om – här kommer de – Nayma och Lorena, och en till som inte kom med på bilden. Jag träffade dem vid ett av besöken. De beskriver sig själva som unga starka feminister. De har ett oerhört driv, är välutbildade och med en energi att verkligen göra skillnad. De jobbar för en organisation som heter Pariter, och verkar för att förbättra kvinnors villkor. De berättade för mig att i 100 av Oaxacas 570 kommuner har kvinnorna inte rösträtt, och i 400 av kommunerna kan kvinnor inte inneha politiska ämbeten. Jag visste inte att det fanns kvar sådana problem. Det finns ju lagar som gäller hela Mexico, men dessa kommuner styrs av gamla traditioner och de statliga lagarna följs helt enkelt inte.

Med valet av ny guvernör i delstaten Oaxaca hoppas nu kvinnorna på att få möjlighet att arbeta med de här frågorna systematiskt, och få landets lagar implementerade i Oaxaca. De har stöd av den blivande guvernörens fru som även hon var med vid ett av projektbesöken. När jag träffar kvinnor som de här tre blir jag varm om hjärtat och får hopp för att förhållanden kan förändras. Det är sorgligt att höra om hur kvinnor och även barn förtrycks, men det finns hopp och människor som är beredda att kämpa för att åstadkomma en förändring!

Idag har vi haft möte med de andra organisationerna inom Childfund Alliance. Det är givande att träffa dem, och att diskutera aktuella och viktiga framtidsfrågor. Vi har pratat om hur vi ska kunna nå och hjälpa fler barn att förändra världen, och hur vi även fortsättningsvis ska säkerställa att de medel vi samlar in används på bästa möjliga sätt. Det globala nätverket är värdefullt för en organisation som Barnfonden, på så sätt får vi inflytande och insyn i hur verksamheten bedrivs i de länder där våra fadderbarn finns. Ikväll tar vi avsked av varandra och jag reser hem i morgon efter en intensiv vecka.

Inga kommentarer: