Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

måndag 8 november 2010

I Mexiko

Av: Annikki Schaeferdiek

Så har resan startat. Det var en lång flygning till Mexico, och det känns bra att vara framme. Nu väntar lokalflyget till Oaxaca, i södra Mexico, där Childfund Alliance årsmöte äger rum. Vi kommer träffa de andra organisationerna i alliansen och diskutera långsiktig strategi och gemensamma riktlinjer för bl.a. projektuppföljning och information. Det är ett bra tillfälle att skapa kontakter till de andra organisationerna för att kunna samarbete ännu bättre, både när det gäller den egna verksamheten kring insamling och framför allt gällande själva fadderprojekten.

I morgon ska vi besöka ett par olika fadderprojekt. Vi är uppdelade i grupper, och jag vet ännu inte vart jag kommer åka. Vi startar tidigt i morgon bitti och jag ser verkligen fram emot det.

I staten Oaxaca lever 67% av befolkningen i fattigdom, och 20% av den vuxna befolkningen är analfabeter. Det har blivit bättre de senaste tio åren, men mycket återstår, särskilt vad gäller utbildning och hälsovård. Södra Mexico har industrialiserats långsammare och senare än de norra delarna, och tusentals människor lämnar Oaxaca varje år för USA.

Jag återkommer med mer i morgon när jag har sett Oaxaca i verkligheten.

PS. Fransmannen som satt bredvid mig i flygplanet smygrökte på toaletten – händer sånt fortfarande? Flygpersonalen var inte glad…

Inga kommentarer: