Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

torsdag 10 september 2009

På en yrkesskola

Av: Therese Skoglund

Idag besökte jag en yrkesförberedande skola där ungdomar får lära sig mer om jordbruk. Jag fick bland annat lära mig att man kan kastrera palmer! Om man gräver ner dem sa att kronan bara sticker upp och låter dem växa på det viset i 3 år så kan palmen sen ge fyra gånger större skörd! Tänk vilken skillnad, bara man vet hur man ska göra. Jag trodde först att det var en prydnadspalm, och under generade skratt fick jag en snabbkurs i ämnet. När vi gick runt och tittade på alla enheter på skolan så fick jag en mycket positiv bild av deras arbetssätt. De unga som går på yrkesförberedande utbildningar har stora möjligheter att skaffa sig en försörjning. Effektivare metoder är verkligen en av alla dörrar som snabbt leder till ökad levnadsstandard.


Alfonse Agbanyissa som är 15 år är och en av eleverna på skolan. Hon säger att hon lär sig både att ta hand om djur och att sälja dem. Paula Denon från BORNEfonden i Benin säger att det är viktig att ungdomarna får möjlighet att arbeta praktiskt i skolan, så att de lär sig hur man gör i praktiken.

Inga kommentarer: