Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

lördag 5 september 2009

Benin: Besök i fadderprojekt och på landskontor

Av: Therese Skoglund

På söndag reser jag och tre kollegor från BØRNEfonden i Danmark till Benin. Nu är det fredag och sista dagen på kontoret innan avresa. En sista check så att allt som ska finnas på USB-minnet ligger på plats. Och det gör det. På måndag ska jag äntligen få träffa mina kollegor i fält. Det ska bli så intressant att verkligen få se vilka förutsättningar man har i fadderprojekten i Benin. Och vad roligt det ska bli att träffa min närmaste kollega i Benin, Paula Denon.

Under kommande vecka ska jag och en dansk kollega, tillsammans med Paula, besöka fyra fadderprojekt. Som handläggare för Afrika arbetar jag dagligen med Benin. Mina tankar inför resan är många. Hur har man det i de fyra fadderprojekten som jag ska besöka? Varför är det vanligt att barn i Benin lämnar skolan så tidigt? Jag kommer först att besöka två områden där vi har fadderprojekt och kommer att träffa skolbarn, att besöka en yrkesförberedande skola och att möta familjer. Det senaste för att lära mig mer om den lokala kulturen. Sedan kommer vi att besöka två nyligen uppstartade projekt för att få vara med och se hur man gör under första året när vi startar upp fadderprojekt i ett område. Jag funderar på om de ens finns skolbyggnader i området? 

Under två dagar kommer jag delta i möten på landskontoret i Cotonou. Till dessa möten kommer även kollegor från de länder som jag arbetar närmast, det vill säga från Burkina Faso, Mali, Togo och Kap Verde. Vi kommer främst att diskutera förbättringar inom fadderservice. Jag har samlat på mig synpunkter från kollegor och faddrar som jag ska framföra. Det ska bli spännande att diskutera med alla och bidra med vårt perspektiv.

Jag håller er uppdaterade så gott det går.

Tills vi hörs igen!

Therese Skoglund

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag följer med på bloggen/ JAnne