Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

måndag 7 september 2009

Möte med elever och lärare

Av: Therese Skoglund

Idag besökte jag landskontoret för BORNEfonden i Benin, och där träffade jag deras motsvarighet till fadderservice. De passade på att visa olika insatser som Benins fadderprojekt är i behov av just nu.

Efter det åkte vi iväg. Jag har aldrig i hela mitt liv sett så många mopeder. Och så få hjälmar, men jag såg åtminstone en. Gatorna sopas varannan dag, så här är inte så mycket skräp. När vi äntligen kom ut från staden så möttes vi av en röd jordväg, som skulle ta oss lite snabbare fram, den var minst sagt skumpig. Sådär så bältet snörps åt och man får lossa det med jämna mellanrum.



Så kom vi till slut fram till fadderprojekt 422. Där arbetar man för att alla barn ska få gå i skolan, att alla familjer ska ha tillgång till sjukvård och att familjerna ska ha möjlighet att öka sina inkomster.

För att öka inkomsterna kan man införskaffa bättre jordbruksredskap, använda bättre grödor och projektet kan också hjälpa småbrukarna att få tillgång till lite större jordplättar så att odlingen blir effektivare. Det finns tillgång till utbildning i djurhållning och det finns ett mikrolånesystem för familjerna. Det senare ska hjälpa så att familjerna kan komma igång med försäljning på lokala marknader. Man har hittills kommit igång med att sälja förädlade varor som jordnötsolja och jordnötssnacks och palmolja.


Jag besökte skolor i området, ett lågstadie, ett högstadie och en yrkesskola. Vid besöket på lågstadieskolan var det full fart med sång och handklapp. På högstadieskolan diskuterade vi med barnen och rektorn. Jag frågade varför de gillar att gå till skolan.



Rektorn Coffi Gnidehou var oroad over att så få barn fullföljer sin utbildning. Ett av problemen är att föräldrarna inte utbildat sig och inte kan motivera barnen att fortsätta. Familjer flyttar ibland tidvis för att få tillgång till mat. Just nu så sker en förändring i området och
frivilligorganisationers stöd gör att den lokala utvecklingen tagit fart. Barnen har fått bättre förutsättningar. Närvaron har ökat och avhoppen minskat.

Jakob Kondals är en av eleverna och hans favoritämne är franska, han förklarar att han är glad att få lära sig mer och han vill ha ett yrke. Jag frågar varför och han svarar … så att han ska klara sig själv.

Jonas Etizin vill gärna läsa engelska men det finns ingen undervisning i ämnet, hans favoritämne är att läsa böcker och han strålar när han säger till oss att han gärna vill bli lärare.

Det är ovanligt att barn av egen vilja väljer att avbryta en pågående utbildning. De bakomliggande orsakerna är mer komplexa och relaterade till fattigdom. Det kan vara en separation inom familjen eller att jorden inte ger tillräckligt med mat så att familjen måste ta hjälp av barnen. Finns rätt förutsättningar för utbildning är det få barn som hoppar av.

Inga kommentarer: