Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

onsdag 14 oktober 2009

Välorganiserat

Av: Martina Hibell

Det är intensiva dagar när man är på jobbesök. Men trots ett fullspäckat schema, med många och långa möten vill man bara ha mer. Det är lika givande varje gång och det finns alltid mer att diskutera. Igår satt jag bland annat ner med Robert som är ansvarig för de miniprojekt som genomförs i Mali. Exempel på sådana miniprojekt är de barncentrum som Barnfonden kunnat hjälpa till att bygga tack vare en tidigare insamling. Robert har stenkoll på att alla papper är i ordning, att arbetet (både planering och genomförande) genomförs på rätt sätt, att byarna själva tar stort ansvar, samt att samarbetet med nödvändiga lokala myndigheter fungerar som det ska. Alla betalningar som görs kollas dessutom både av Robert på programavdelningen och av ekonomiavdelningen. Från idé till handling är det många som är inblandade, och de ser till att ta till vara på tidigare positiva erfarenheter, likväl som de lär av tidigare problematik. Det är härligt att se den organisation som ligger till grund för verksamheten, och de som känner mig och min passion för uppföljning och kontroll, kan förstå att jag njöt under hela mötet.

Idag åker Kerstin ut på sitt första fältbesök och det ska bli väldigt intressant att höra vad hon säger, och vad hon med sin ekonomiexpertis får för intryck av det som ofta fascinerar mig. På torsdag bär det av till Sélingué för att följa upp malariaprojektet vi driver där. Vi ska delta i utbildningsaktiviteter och träffa personer som är centrala för utvecklingen av projektet.

Vi hör av oss igen så fort vi kan!

1 kommentar:

Mamma Mimmi sa...

Idag har jag bloggat om den väldigt positiva erfarenheten jag har av att ha fadderbarn genom Barnfonden http://mimmismammaliv.blogspot.com/2009/10/lilla-ekoreko-vecka-41.html

Vänliga hälsningar Mimmi