Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

lördag 17 oktober 2009

Värdet av en gåva

Av: Kerstin Reimers

Vi startade upp tidig ifrån Bamokos virrvar av människor mopeder och bilar för att hinna med vårt program för dagen.

Min tanke redan hemma på kontoret i Malmö var att jag gärna skulle vilja följa en penninggåva från en fadder i Sverige till fadderbarnet i Mali. Så när jag kommer fram till området i Sewa 150km ifrån Bamako framför jag min tanke, och visar ett fadderbarnsnummer för ett barn vars fadder skickat en gåva på 100kr. Strax har pojken identifierats och mappen på nioåriga Yebese plockats fram.

Jag får se på specifikationen som pojken och hans föräldrar gjort då de fått gåvan i augusti. När det kommer en gåva från en fadder kallas barnet och föräldrarna till Bornefondens kontor. Ofta på en marknadsdag som vanligtvis är en lördag. På kontoret gör familjen en lista på vad man vill köpa och sen går de till marknaden och inhandlar varorna. Därefter går de tillbaka till kontoret för att visa upp att man verkligen gjort inköpen. Efter denna genomgång av rutiner och där jag även sett kvitton och underskrifter gav vi oss av för att besöka Yebese och hans familj.

Resa tog cirka 45 minuter och gick rakt ut på landsbygden. Det första vi kommer fram till i byn är en katolsk kyrka. Man är alltså inte muslimer i denna by vilket är vanligast i Mali. Sedan dyker det upp en massa gårdar som är byggda i olika stilar mestadels toppiga hyddor. Allt ligger väl inbäddat i grönska då regnperioden just är i sitt slutskede.

Vi får stanna bilen då vägen ej längre är farbar och nu möts vi av ett myller av barn som vill vinka, ta i hand och spegla sig i bilens lack. Vi frågar efter pojken och efter en liten väntan får vi klart för oss var pojken bor och vi vandrar dit.

Då man inte alls är förberedda är förvåningen stor. Men familjen tycker att det är fantastiskt och alla är mycket glada och nyfikna på oss.

Efter fotografering av av Yebese och hans familj gick pappan för att hämta brev och kort som de fått ifrån sin fadder.

De är mycket glada över de gåvor de får och jag informerade om den stundande födelsedagspresenten som skickas till Mali nu i oktober för att komma fram till hans födelsedag den 16 november.

Det var ett stort ögonblick för pojken och hans familj, men minst lika stort för mig att se fadderprojektets rutiner och att med ett litet nr så snabbt kunna finna ett barn och därmed få bekräftat att liten gåva på någon hundralapp trots sin långa väg kommer fram säkert. Till stor glädje för barnen och deras familjer.

Inga kommentarer: