Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

onsdag 10 december 2008

Maasaikvinnor och vattenprojekt

Här i Kenya är vädret riktigt skönt, soligt men med svalkande vindar då och då. Dock är jag lite ambivalent angående vädret - egentligen är det regnsäsong men regnet kommer inte och torkan är kvar i landet. Så inför mina kompisar skryter jag om sol och värme men i hemlighet önskar jag regn - det behövs! Detta är ocksa anledningen till varför vattnet nu blir utransonerat till invånarna, vilket jag fick erfara igår då vattnet tog tvärslut precis efter att jag schampoonerat in mitt hår ha ha. Elektriciteten kommer också att börja ransoneras om en tid då generatorerna drivs av vatten och nivån är alltför låg för att tillgodose all efterfrågan. Det är däför Oloolua-projektet, som ligger söder om Nairobi i Ngong Hills, fokuserar på att ge familjerna i byn vatten. Oloolua projektet har för tillfället 1048 barn inskrivna i projektet och omfattar ett väldigt öken-likt och torrt område, där endast de mest tåliga växterna överlever. Projektet har hunnit borra 2 brunnar, där den ena brunnen är helt komplett med pipelines och en generator. Denna brunn förser 3000 människor i byn med rent dricksvatten, och förhoppningen är att inom en snar framtid kunna dra pipelines till andra sidan av kullarna så att ytterligare 3000 människor kan dra nytta av vattnet. Genom att vatten blir tillgängligt for barnen och dess familjer behöver de inte längre gå i flera timmar för att hitta vatten och kan istället fokusera på skolan. Oloolua projektet förser även familjer med tak som samlar in regnvatten, s.k. roofwater harvesting, som är mycket säkrare att dricka än vattnet i dammarna. Genom att borra brunnar som hela samhället kan dra nytta av har byn en ökad möjlighet att gå en saker framtid till mötes då de inte behöver flytta p.g.a. vattenbrist och de har även en chans att få igång ekonomisk tillväxt.
Jag fick även möjligheten att besöka en grupp Maasaikvinnor som är en del av Oloolua-projektet, vilket var väldigt intressant och roligt då jag fick en sjungande välkomstceremoni och en massa presenter =). Dessa kvinnor har men hjälp av Chistian's Childrens Fund Kenya (CCF K), mobiliserat sig och organiserat en grupp där de tillsammans sparar ihop ett kapital, köper upp material till smycken som de sedan själva producerar. Dessa smycken, som är mycket vackra, säljs sedan på den lokala marknaden och Maasaimarknaden i Nairobi, och på sa sätt får kvinnorna i stammen en inkomst och blir självförsörjande, vilket också är målet med CCF's projekt. Kvinnorna får utbildning och träning i affärsverksamhet av CCF regelbundet. Genom att borra brunnar i området finns det även en chans att stammen stannar på en plats då de vanligvis söker efter vatten till deras djur. På detta sätt så får barnen en chans att stanna kvar i skolan och slippa avbryta sin utbildning för att leda djuren till olika vattenhål.
På vägen till Maasaierna fick jag även frågan från mitt resesällskap om jag slaktat många getter i år. Tyvärr fick mitt svar bli att jag aldrig slaktat en get i hela mitt liv. Lyckligtvis fick jag snabbt ett erbjudande om en intensiv-kurs i getslaktande då han ansåg att detta är en färdighet som alla kvinnor bör känna till! Dock blev mitt svar att jag inte såg mig själv slaktandes några getter inom den närmsta framtiden och försökte snabbt byta samtalsämne, men mitt resesällskap höll fast vid att jag verkligen kommer att behöva kunna slakta en get då jag är gift. Jag förklarade att om så är fallet så får min man äta grönsaker varje dag istallet =).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad mycket du hinner med att se! heja heja! ta mycket bilder!

Fint att du värnar om getterna, man får ju stå ut med att ses som ett värdelöst hustru-ämne och en allmänt konstig typ för deras skull! : )

Håller tummarna för regnet.

Anonym sa...

Roligt och intressant att höra om dina äventyr.

Stå på dig angående getterna. Barnfonden behöver dom till gåvokatalogen :)

S sa...

Hello darling! Hade ju helt glömt att vi kunde följa dig här, förlåt!!! Här är allt precis som vanligt, bara lite mer köphysteri! Vi ska vara här hemma allihop i jul och vi kommer sakna dig innerligt, men du har ju dina getter!

pussar och kramar från oss alla!!!

hej när kommer du tillbaka?-Sofia