Barnfondens blogg har bytt plats!


Bloggen har flyttat och finns numera på www.barnfonden.se/blogg

Här hittar du berättelser från resor gjorda mellan december 2008 och maj 2011, till fadderprojekt i bland annat Mali, Indien, Gambia och Mexiko.

Du kan läsa mer om Barnfondens arbete på vår hemsida www.barnfonden.se

torsdag 4 december 2008

Besok pa huvudkontoret

Så nu är jag här – i solen och värmen. Har i och för sig varit här i tva dagar nu men internetkafeet stängde extra tidigt igår, av någon outgrundlig anledning, så det var bara att lomma hem igen. Allt har verkligen klaffat hittils. Jag blev upphämtad på flygplatsen efter en ovanligt lugn flygtur, fick min lilla säng och har kommit in i den kenyanska rytmen. Nairobi är, lite oväntat, en grön och rätt så trevlig stad, dock med en trafikstockning i varje gatuhörn – vilket är rätt frustrerande då allt tar så mycket langre tid.


Jag åkte till huvudkontoret dan efter jag anlände, där jag möttes av Florence, en av de anställda inom Christian Children’s fund Kenya, som visade mig runt. Jag fick prata med alla på kontoret, samt möjlighet att ställa tusen frågor och jag kände mig väldigt välkommen. Det som för tillfället sker på huvudkontoret är att de anställda ordnar med julkort, och brev från fadderbarnen och the Child Progress Report, som allt ska skickas ut till faddrarna, så hela kontoret var fyllt med brev, kort och papper. 775 av barnen inom projekten har svenska faddrar, annars är de flesta faddrarna fran USA och Australien samt Nya Zeeland. Jag fick sedan möjligheten att sitta ned en stund med högsta chefen David Kang'ethe som berättade om hur projekten arbetar. Han talade även om framtiden och sina förhoppningar om att ännu fler barn ska kunna få hjälp genom CCF Kenya och hur de arbetar för detta. För tillfället får nästan 40 000 barn stöd genom CCF Kenya, i de 51 projekt som finns runt om i landet. Nastan 81% av barnen har en fadder, men förhoppningen är såklart antal faddrar ska öka sa att fler barn och familjer kan få hjälp (även om antalet barn överstiger antal faddrar så får alla barn som är inskrivna i projektet hjälp med skolavgifter, sjukvård och tillräckligt med mat. Det är de familjer i störst behov som kan få hjälp genom CCF).

Jag har även lyckats hitta det kafe som serverar det godaste kaffet i Kenya och efter mina kaffepulver-upplevelser framtills nu fick jag nästan lite kaffetårar i ögonen då jag tog min första klunk och jag har redan hunnit bli stammis där! Fick även redan på att då kenyanska studenter söker vidare till Universitetet och beviljas ett studentlån kan de då de är färdiga med utbildningen förhandla med studentlans-byrån om hur mycket de ska betala tillbaka, så om de endast kan betala tillbaka en viss summa så kan detta godkännas. Jag ska helt klart ringa upp CSN då jag kommer hem och börja förhandla!

Nästa stopp är ett besök på ett CCF projekt som arbetar inom Nairobis slumområden, vilket ska bli väldigt intressant samt en ovärderlig upplevelse - att få möta människorna bakom fattigdomen.

Inga kommentarer: